Reynaldo

Werken als buschauffeur

Iedere dag ging Reynaldo (22) voor zijn studie Elektrotechniek met de bus naar school en weer naar huis. Tijdens één van die ritten viel zijn oog op een vacature om buschauffeur te worden. Op dat moment zat hij nog midden in zijn studie, maar het liet hem niet meer los. Toen hij tegen het afronden van zijn studie een reclamespotje van MobiWerk op televisie voorbij zag komen wist hij het zeker: hij zou solliciteren om buschauffeur te worden. “Het sprak me enorm aan om midden in Den Haag rond te rijden, te midden van alle drukte en hectiek mensen op tijd naar hun bestemming brengen.”

Zo gezegd, zo gedaan en inmiddels is Reynaldo met vlag en wimpel geslaagd voor zijn opleiding en de voorafgaande tests. Met zijn brede glimlach verwelkomt hij dagelijks talloze reizigers in zijn bus. “Het geeft me een goed gevoel om iets positiefs te kunnen bijdragen aan iemands dag.” Als voorbeeld noemt hij één minuutje langer wachten op Den Haag Centraal om iemand die kwam aanrennen niet de laatste bus naar huis te laten missen, en oudere mensen helpen met in- en uitstappen bij de bushalte. Als buschauffeur heb je de vrijheid en ruimte om op situaties in te spelen. Al loopt het ook wel eens anders; “laatst zag ik iemand rennen, maar die bleek helemaal de bus niet te moeten hebben. Stond ik daar met mijn deur open”, vertelt hij lachend.

“Het geeft mij een goed gevoel om iets positiefs te kunnen bijdragen aan iemands dag.”

De grootste misvatting over het werk als buschauffeur is volgens Reynaldo dat mensen vaak ten onrechte denken dat het saai is. “Ik kan me geen beroep voorstellen waarbij de tijd sneller gaat dan dit!” Hij rijdt gedurende zijn dienst meerdere buslijnen, soms wel 4 of 5 verschillende. “Het is dus echt heel afwisselend. Zeker wanneer je tijdens de spits rijdt is het nooit saai, je weet nooit precies wat je te wachten staat!” Als buschauffeur moet je alles overzien en goed vooruit kunnen kijken. “De situatie op straat verandert continu en als chauffeur moet je daarop inspelen.” Zo zijn sommige lijnen erg krap en moet je op tijd aan de kant voor tegenliggend verkeer. Ook wanneer de scholen uit zijn, is het voor Reynaldo een teken om extra alert te zijn “fietsers kunnen ineens voor je bus schieten, daar moet je altijd op voorbereid zijn. Pizzakoeriers moet je overigens ook altijd goed in de gaten houden!”.

Is er ook iets wat hij minder leuk vindt aan zijn werk? “Eigenlijk niet,” lacht Reynaldo, “maar wanneer het ’s ochtends erg druk is, dan voel je de stress in de bus. Het lukt niet altijd om mensen op tijd naar hun werk of afspraak te brengen, want ook wij staan wel eens in de file. Daar baal ik dan wel van.” Ook moet je wel tegen de werktijden kunnen, die zijn namelijk heel wisselend. “Je moet flexibel zijn.” Zo kan het zijn dat je ’s ochtends om 5 uur al ingepland staat, of dat je tot 2 uur ’s nachts moet doorwerken. “Zelf vind ik het heerlijk, die afwisseling, maar als je er niet van houdt dan is dit beroep niets voor jou.”

Naast contact met de reizigers in zijn bus, noemt Reynaldo ook het contact met zijn collega’s als reden dat hij helemaal op zijn plek zit bij MobiWerk. “Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat ik vooral oudere collega’s zou hebben, maar wie ik aantref in de kantine is altijd heel verschillend. Er zijn veel jongeren bijgekomen, dat vind ik leuk.” Ook zit de sfeer er eigenlijk altijd wel goed in, volgens Reynaldo. “Het kantoor van MobiWerk is heel huiselijk, er is altijd tijd voor een grapje of een persoonlijk praatje en je mag ’s middags altijd aanschuiven voor de lunch.”

Lijkt het jou leuk om net als Reynaldo buschauffeur te worden? Bekijk dan hier onze actuele vacatures!